Az edzőképzési program része kell, hogy legyen a győzelem fontosságának közvetlen megvitatása a sikeres nevelési program szempontjából. Ez a fontos téma hagyományosan tele van közhelyekkel. Az egyik véglet az a nézet, hogy a győzelem nem fontos az ifjúsági sportban, a másik véglet pedig az, hogy a győzelem az egyetlen dolog. Az egészséges nézőpont valószínűleg valahol e két nézet között van. A győzelem fontosságát gyakorlatilag minden felnőtt, aki részt vesz az utánpótlássportban, figyelembe vette. Sajnos a felületes közhelyek akadályozhatják a probléma átgondolt mérlegelését. Nyilvánvaló, hogy túl nagy hangsúlyt lehet fektetni a győzelemre, azonban azok, akik azt az álláspontot képviselik, hogy a győzelem nem fontos, gyakran nem veszik észre, hogy a verseny megnyerésére tett kísérlet nélkül a tevékenység már nem sport.
A sport lényege a győzelemre való törekvés, e törekvés nélkül a tevékenység más jellegű. Ha például két, drámaian különböző képességű sportoló teniszezik, gyakran előfordul, hogy a jobb sportoló elkezdi tanítani a gyengébb képességű sportolót. A tanítás, bár csodálatra méltó, nem sport. Két olyan személy a golfpályán, akiket inkább az érdekel, hogy barátokként legyenek együtt, a helyzetet versenysportból társas interakcióvá változtatja. Az edzőknek fel kell ismerniük, hogy bár a győzelem a sport lényeges része, az utánpótlássportnak számos más, kiegészítő célja is van. Kulcsfontosságú annak elismerése, hogy bár a győzelem a sport fontos része, azt az ifjúsági sport egyéb értékes szempontjaival – mint például a társadalmi fejlődés, a szórakozás, a fittség stb. összhangba kell hozni. Az alábbiakban néhány olyan pontot mutatunk be, amelyet figyelembe lehet venni az ifjúsági sportban a győzelem fontosságának megvitatása során.
A győzelem önbizalmat épít
Gyakran idézik a régi közhelyet, miszerint “Mutass nekem egy jó vesztest, és én megmutatom neked, hogy te vagy a vesztes“. A győzelem valóban növeli az önbizalmat, különösen akkor, ha a győzelem valódi teljesítményt jelent (azaz legyőztem egy méltó ellenfelet). Más, sokkal alacsonyabb szintű csapatok vagy egyének elleni győzelmek azonban általában nem segítenek az önbizalom növelésében.
A győzelem jutalmakhoz és különleges kiváltságokhoz juttatja az embert
Az egyértelműen győztesek és a magasan képzett sportolók gyakran jobb pályákat, nagyobb elismerést, nagyobb presztízst, több szurkolót, több jutalmat, trófeákat és érmeket, és talán még a helyi média is foglalkozik velük. Ennek a jelenségnek a tagadása nem sokat segít abban, hogy a győzelem egészséges perspektívában maradjon. Az ifjúsági sportprogramokban azonban a felnőtt vezetésnek folyamatosan figyelnie kell arra, hogy a fiatalabb, kevésbé képzett és kevésbé tapasztalt sportolók ne maradjanak el a tanulás és a részvétel lehetőségétől a győztesekre való differenciált összpontosítás következtében.
A győzelem egyre fontosabbá válik, ahogy a gyerekek idősebbek lesznek
A serdülőkor előtti győzelem-vereség rekordok kevéssé befolyásolják a gyerekek ifjúsági sportedzőik iránti tiszteletét és megbecsülését. A 12 éves kor előtt a kutatások egyértelműen azt mutatják, hogy a fiatalok nagyobbik része szívesebben játszik egy vesztes csapatban, minthogy egy győztes csapat kispadján üljön. A tinédzserkorban azonban a győzelem-vereség eredmények valóban befolyásolják azt a tiszteletet, amelyet egy fiatal sportoló az edzője iránt tanúsít. Az edzőknek tisztában kell lenniük azzal, hogy a különböző korú sportolók különbözőképpen reagálnak a győzelemre és a vereségre. Ezek a tények annak fontosságát hangsúlyozzák, hogy a fiatalabb sportolók edzőinek nem szabad csupán utánozniuk az idősebb fiatalok sikeres edzőinek viselkedését.
A győzelem erősíti az összetartást, a kohéziót és a csapatszellemet
A kutatás még nem állapította meg, hogy a győzelem elősegíti-e a csapatszellemet, vagy a csapatszellem elősegíti a győzelmet. A csapaton belüli verseny gyakran jobb teljesítményt eredményez a csapatszellem alacsonyabb szintje mellett. Vagyis a csapattársak rovására a kezdőcsapatban elfoglalt hely “elnyerése” nagyobb zűrzavart okozhat a csapaton belül, ha a csapattagok többsége nem érzékeli a méltányosságot és az esélyegyenlőséget.
A győzelem növeli a motivációt
Bár ez az állítás magától értetődőnek tűnhet, a kutatási eredmények rámutatnak azokra a helyzetekre, amikor a győzelem meglehetősen demotiváló lehet. Például, amikor a siker (azaz a győzelem) valószínűsége nagyon magas, a versenyből gyakran hiányzik a szorosabb küzdelmek izgalma és lendülete. Kimutatták, hogy a siker 50 százalékos valószínűsége magasabb szintű tartós izgalmat és motivációt eredményez, mint a siker nagyobb vagy kisebb valószínűsége.
A győzelem megfelelőbb céllá válik, ha a győzelem fogalmát kibővítjük
A győzelem például definiálható önfejlesztésként és/vagy a cél eléréseként. A korábbi teljesítmény javítását vagy a korábban kitűzött célok elérését sikerként lehet értelmezni egy sportkörnyezetben, ahol definíció szerint csak néhány győztes van (azaz első helyezett). Ha a sportot gyermekeink számára hasznosnak akarjuk tekinteni, akkor a résztvevők többségének kell értelmes módon hasznára válnia, nem pedig arra a néhány elitre korlátozódnia, akik végül megnyerik a tényleges versenyt.
Azok a győztesek, akik jobban kezelik a kudarcot
Gyakran él az a hiedelem, hogy mindazok, akik sikeresek, egész pályafutásuk során sikeresek voltak. Valójában a bajnokok gyakran azok lesznek, akik jobban megbirkóztak a nehézségekkel, a kudarcokkal vagy a veszteségekkel, mint az ellenfeleik.
A győzelem nem garantálja az előadás minőségét
Lehet jól teljesíteni és mégis másodikként végezni, fordítva, lehet rosszul teljesíteni és mégis nyerni, mert az ellenfél sem teljesített jól. Az olyan sportprogramok, ahol a sportolóknak egy meghatározott (küszöb) teljesítményszintet kell teljesíteniük, gyakran magasabb szintű teljesítményt eredményeznek, mint a versenyprogramok.
Az ifjúsági sportokban a győzelem attól függ, hogy kivel játszol
Vagyis a győzelem gyakran jobban függ attól, hogy ki végzi a versenyprogramot, mint a sportolók teljesítményszintjétől. Ha egy csapatot csak gyengébb ellenfelek ellen neveznek, akkor a csapat győzelem-vereség mutatója jó lesz, de a teljesítmény egyértelműen leértékelődik. A relatív képességszint a sportban minden szinten döntő tényező.
Az a fontos, hogy hogyan nyerünk nem pedig az, hogy nyerünk-e
A szabályok és a sportszerűség etikájának keretein belül történő győzelem nagy hangsúlyt fektethet a győzelemre anélkül, hogy eltorzítaná a sport alapvető értékeit, amelyeket sokan szeretnének, ha gyermekeink megtanulnának. Valójában erős érveket lehet felhozni amellett, hogy az igazi sportszerűség csak akkor létezhet, ha a győzelemre való őszinte vágy jelen van. Tisztességesen játszani, amikor valakit nem érdekel a játék kimenetele, nem azonos szintű etika, mint tisztességesen játszani, amikor valaki erősen győzni akar.
Az ifjúsági sportban a győzelmet leginkább a sportoló fiziológiai érettségi állapota befolyásolja
A fizikai érettség fontosabb, mint az edzés, az egyéni erőfeszítés, a felszerelés vagy a sport bármely más, általában értékelt szempontja. Az edzők gyakran kapnak elismerést egy kiemelkedő szezonért, amikor valójában egyszerűen csak fizikailag tehetségesebb vagy fizikailag érettebb fiatal sportolóik voltak.
A győzelem a teljesítményben mutatkozik meg
A sikeres utánpótlásedzők azonban a részvételi erőfeszítést és a teljesítményt erősítik, ebben a sorrendben. Ahogy a fiatal sportolók életkora, érettsége és tapasztalata fejlődik, a sikeres edzők a hangsúlyt a részvétel ösztönzéséről a legjobb erőfeszítés dicséretére helyezik át. Ahogy az életkor, az érettség és a tapasztalati tényező tovább fejlődik, az edző hangsúlya ismét a készségek elsajátításának, a jó teljesítménynek és a versenyek megnyerésének dicsérete felé tolódik el.
Összefoglalás
Ezek a győzelem fontosságáról szóló pontok nem jelentenek mindenre kiterjedő áttekintést. Mindegyik pontot csak röviden érintettünk. Remélhetőleg ezek a fogalmak olyan párbeszédekre ösztönöznek a győzelem fontosságáról az utánpótlássportban, amelyek elkerülik a sablonokat és a sztereotípiákat. Az olyan sablonok, mint a “Minden a gyerekekért van“, bár jó szándékúak, nem foglalkoznak az utánpótlássportok számos tényleges problémájával, és így megakadályozzák, hogy hatékony programokat tervezzünk. A hatékony utánpótlássport-programok a fiatal sportolók igényeit helyezik előtérbe anélkül, hogy figyelmen kívül hagynák a sportszülők, edzők és sportvezetők számos motivációját, pedig ezeket a programokat ők működtetik.
EGYÉP POSZTOK
TÁPANYAGHIÁNY AZ UTÁNPÓTLÁS SPORTOLÓKNÁL
A SPORT CSATÁJA A KÉPERNYŐK ELLEN
SZÍVZÖREJEK ÉS SPORT